Het Markov-model voor de  wachtrij lijkt veel op het Markov-model
     voor de 
 wachtrij; het verschil is dat nu bij k klanten
     in het systeem de kans op het vertrek van een klant in een
     tijdsintervalletje 
 gelijk is aan 
 (voor 
) of gelijk
     is aan 
 (voor k > n). Hierin is 
 de bedieningsintensiteit van
     één
  loket. In het toestandsdiagram (figuur 5.3) zien we dan de
     ``sterfte''-intensiteit oplopen van 
 tot 
 , om daarna constant te
     blijven.
 
Figuur: 
     Toestandsdiagram van aantal klanten in een  wachtrij.
 
De formules voor bijvoorbeeld gemiddelde verblijftijd zijn wel wat ingewikkelder en iets minder resultaten worden in expliciete vorm gegeven. Diegene die een misschien wel terechte weerzin voelt opkomen bij de formules in deze paragraaf realisere zich de eenvoud van het onderliggende Markov-model en van de numerieke procedure om de evenwichtsverdeling te berekenen. Uit de evenwichtsverdeling volgt direct het gemiddelde aantal klanten in het systeem en daaruit (met de formule van Little) de gemiddelde verblijftijd. De gemiddelde wachttijd is dan gemiddelde verblijftijd minus gemiddelde bedieningstijd.
Klanten worden bediend aan één van de n loketten en de gemiddelde bedieningsduur is daar:
     De bezettingsgraad  is gedefinieerd als de verhouding van de
     aankomstintensiteit en de maximale verwerkingscapaciteit:
Uit het toestandsdiagram kunnen we voor de ongenormeerde evenwichtsverdeling W de volgende gelijkheden aflezen:
De evenwichtsverdeling is dan:
     Als we de staart van de evenwichtsverdeling sommeren, te beginnen
     met i=n (dit is de eerste toestand waarbij alle loketten bezet
     zijn) dan levert dit ons de kans dat alle loketten bezet zijn. Dit
     is ook de kans dat een klant bij aankomst geen vrij loket vindt.
     Het resultaat dat de gelijkheid van deze kansen stelt (en ook
     bewezen is) wordt PASTA genoemd. PASTA is het acroniem voor
     Poisson Arrivals See Time Averages. Voor de  wachtrij is de
     kans dat een klant geen vrij loket vindt, 
, mede van belang
     omdat het een compacte formule voor het gemiddelde aantal klanten
     in het systeem geeft. De kans 
 wordt ook genoteerd als 
 of
     als 
. De formule voor 
 heet de Erlang C-formule. In
     hoofdstuk 6 komt de Erlang B formule aan bod.
De formule voor het gemiddelde aantal klanten in het systeem kan in termen van de Erlang C formule gegeven worden:
     Hieruit volgt de gemiddelde verblijftijd van een klant in het
      wachtsysteem:
 
Figuur: 
     Gemiddelde verblijftijd van een klant in een 
     wachtrij. De tijdseenheid is gelijk aan de gemiddelde
     bedieningsduur.
 
     Voor de  wachtrij (inclusief n=1) is de formule voor de
     gemiddelde wachttijd, 
, niet opgeschreven. Deze kan direct
     verkregen worden door 
 te verminderen met de gemiddelde
     bedieningsduur 
.
Stel dat we, in plaats van één processor met verwerkingstijd 0.5 seconde (zoals in voorbeeld 5.2), het systeem ook kunnen implementeren met twee goedkope processoren met een gemiddelde verwerkingstijd van 1 seconde per taak.
Om deze optie van twee langzame processoren te vergelijken met de optie van één snelle processor, stellen we weer dezelfde vragen.
Gevraagd:
     De uitwerking van formule (5.34) voor de gemiddelde verblijftijd
     (wachttijd + verwerkingstijd) vraagt eerst om uitwerking van
     (5.25) en (5.32). Voor de  wachtrij levert dit:
     Het gegeven  seconde impliceert: 
 sec
. Voor 
     de 
 wachtrij is 
. De gemiddelde verblijftijd
     uitgedrukt in 
 is dan:
     Met het gegeven  seconden, vinden we  
. Het
     antwoord op b) is dat het systeem 1.549 taken per seconde kan
     verwerken.
     Indien  toeneemt tot 
 dan wordt de gemiddelde
     responstijd 
 seconde. Ten opzichte van 2.5
     seconden is dit een toename van 46%