Deze formule geeft de relatie tussen het gemiddelde aantal klanten in het systeem, en de gemiddelde verblijftijd van een klant in het systeem:
Of met woorden: als er gemiddeld klanten per seconde aankomen en
elke klant blijft gemiddeld
seconden dan zal men gemiddeld
klanten aantreffen. Merk op de dimensies van linker en
rechter lid:
De formule van Little is zeer algemeen geldig; hangt bijvoorbeeld
niet af van de bedieningsvolgorde (First Come First Served, Last
In First Out) en geldt ook bij systemen met prioriteiten. Een
algemeen bewijs voert hier te ver, maar voor het geval van FCFS
kan de formule van Little als volgt aangetoond worden. Een klant
verblijft gemiddeld seconden in het systeem. In die tijd komen er
gemiddeld
klanten aan. Bij vertrek laat de beschouwde klant
dus gemiddeld
klanten achter. Bij aankomst trof de klant onder
beschouwing gemiddeld genomen
klanten aan. Voor de evenwichtsverdeling moet het
gemiddeld aantal aangetroffen klanten,
, gelijk zijn aan het
gemiddeld aantal achtergelaten klanten,
.
De formule van Little geldt ook voor de twee andere paren van stochastische variabelen:
Een processor is 80% van de tijd bezig met het verwerken van data-pakketten. Gemiddeld zijn er 3.2 pakketten aan het wachten op verwerking.
Gevraagd: Hoe groot is de gemiddelde wachttijd van een pakket (uitgedrukt in de gemiddelde verwerkingstijd)?
kan de waarden 1 of 0 aannemen, afhankelijk van of er een
pakket verwerkt wordt of niet. Uit het gegeven
volgt dat
. Little's resultaat voor
geeft dan:
Substitutie van in Little's resultaat voor
geeft, met het
gegeven
, de gemiddelde wachttijd