Normalisatie Drijvend Bouwen
Het Nederlands Normalisatie-instituut heeft zojuist de NTA 8111 “Drijvend Bouwen” gepubliceerd. Het doel van deze Nederlandse Technische Afspraak (NTA) voor drijvende bouwwerken is om een aantal afspraken en prestatiespecificaties tussen markt- en overheidspartijen vast te leggen over gesignaleerde knelpunten en onderwerpen van drijvend bouwen, die nu niet of onvoldoende door de bouwregelgeving worden geregeld. Deze NTA houdt daarbij rekening met bepalingen uit zowel het Bouwbesluit 2003 als het Bouwbesluit 2012.
Met de NTA wordt het voor gemeenten en waterschappen gemakkelijker om vergunningen af te geven voor buitendijks bouwen. Er blijven echter nog enkele knelpunten over. Daarvoor is onderzoek nodig en op termijn een aangepaste NTA of NEN-norm. Om dit goed van de grond te krijgen en alle belanghebbenden te mobiliseren is een stichting “Platvorm Drijvend Bouwen” via NEN in oprichting.
De stichting Platform Drijvend Bouwen (PDB) neemt de NTA als leidraad voor het wegnemen van verdere belemmeringen voor bouwen op het water, zoals de juridische onduidelijkheid rondom de definities van roerend (ligplaatsvergunning nodig) en onroerend goed (bouwbesluit van toepassing). Rick Meynen
heeft namens Waterarchitect plaats genomen in dit bestuur. Op deze manier gaat Waterarchitect bijdragen om de markt voor drijvend bouwen toegankelijker te maken voor gemeenten, bewoners en andere betrokken partijen.
October 29th, 2012 at 4:23 pm
Anno 2012: is er al een definitieve conclusie of een drijvende woning of een ander drijvend object/verenigingsaccommodatie, dat met glij-beugels aan palen meedrijft op het waterniveau, nu een roerend of een onroerend object is? De HR dd. maart 2012 meent dat er sprake is van een roerend goed,m maar dit uitgangspunt is gebaseerd op een fiscale vraagstelling. Geldt deze mening dan niet automatisch voor alle andere facetten binnen de Nederlandse wetgeving?
Alvast door voor uw reactie.